Saint Nicholas the Wonderworker – the most venerated saint in Rus’ since ancient times – was born in Asia Minor in the second half of the 3rd century in a Greek colony Patara in the Roman province Lycia into the family of wealthy Christians. As a young man he was raised by his uncle, the Bishop of Patara, who ordained him a priest. The saint’s life was an example of Christian ministry to God and people. When St. Nicholas’ parents died, he bequeathed their property, which he gave away for charity needs. St. Nicholas was the bishop of the city of Myra of Lycia in Asia Minor (now Demre in Turkey); his self-sacrificing life and miracles brought him glory even in his lifetime. The saint took part in the First Ecumenical Council in 325 AD where he denounced Arius’ heresy who denied the divinity of Christ. According to legend, for slapping the heretic Arius St. Nicholas was defrocked, but the Savior Himself and the Theotokos brought St. Nicholas the Gospel and an omophorion – the signs of priesthood. This event is called the Nicene Creed and is shown in almost all depictions of the saint. Saint Nicholas died in ca. 345 AD and was buried in the city of Myra. In 1087 the city of Bari.

St. Nicholas came to be venerated shortly after his death. In Constantinople his cult developed in the 4th – 7th centuries. In Rus the veneration of St. Nicholas started after the adoption of Christianity in the 9th century. The iconographic type of St. Nicholas Zaraiskiy is a full-length image of the saint with arms spread apart: his right hand is folded in a blessing gesture, with his left hand he holds a closed Gospel book. Andrzej Poppe dates the origin of the name “Zaraisky” to as late as the 16th century. The Tale of St. Nicholas Zaraisky is a story of the lost ancient miraculous icon that was delivered from Korsun through Novgorod to Zaraisk in the year of 1225. In 1237 Ryazan was the first city to have fallen victim of the Mongol conquer. The Tale of Batu’s Sacking of Ryazan tells that after the killing of Prince Theodor of Ryazan by the Tartars, the Princess threw herself from the window and “zarazisya (crashed) to death.” After the entombment of the Prince and the Princess under the St. Nicholas Korsunsky icon, the icon got a new name “Zarazsky” or “Zaraisky”.

The St. Nicholas Zaraisky icon was widespread in the 13th – 14th centuries, which can be judged of from its numerous images in iconography and small cast metal icons. Not popular in Byzantine, in Russia this iconographic type was one of the most favorite, which should be credited to high popularity of this story in literature. The earliest iconographic examples are the icon of the first half of the 16th century St. Nicholas Zaraisky and the Apostle Philip (the State Tretyakov Gallery in Moscow) and a Novgorodian icon of St. Nicholas from pogost Ozerovo dating back to the first half of the 14th century.

St. Nicholas is commemorated on December 7 (December 19, the old style), July 29 (August 11, the old style, the saint’s birthdate) and on May 9 (May 22, the old style, the translation of the saint’s relics).

Zhanna G. Belik,

Ph.D. in Art history, senior research fellow at the Andrei Rublyov Museum, custodian of the tempera painting collection.

Olga E. Savchenko,

research fellow at the Andrei Rublyov Museum.

Bibliography:

1. Антонова В.И., Мнева Н.Е. Каталог древнерусской живописи XI – начала XVIII вв. Опыт историко-художественной классификации. М., 1963.

2. Государственная Третьяковская галерея. Каталог собрания. Т. 1. Древнерусское искусство Х – начала XV века. М., 1995.

3. Житие и чудеса св. Николая Чудотворца, архиепископа Мирликийского и слава его в России. Сост. А.Вознесенский и Ф.Гусев. СПб., 1899.

4. Калугин В.В. «Житие святителя Николая» в агиографическом своде Андрея Курбского. М., 2003.

5. Кондаков Н.П. Памятники христианского искусства на Афоне. СПб., 1902.

6. Крутова М.С. Святитель Николай Чудотворец в древнерусской письменности. М., 1997.

7. Лазарев В.Н. История византийской живописи. М., 1986.

8. Лазарев В.Н. Русская иконопись от истоков до начала XVI века. М., 1983.

9. Леонид (Кавелин), архим. Посмертные чудеса святителя Николая, архиепископа Мирликийского, чудотворца. Памятник древней русской письменности XI века. Труд Ефрема, епископа Переяславского. СПб, 1888.

10. Смирнова Э.С. Икона Николы 1294 года мастера Алексы Петрова // Древнерусское искусство. Зарубежные связи. М., 1975.

11. Смирнова Э.С. Круглая икона св. Николая Мирликийского из новгородского Николо-Дворищенского собора. Происхождение древнего образа и его место в контексте русской культуры XVI в. // Древнерусское искусство. Русское искусство позднего средневековья: XVI век. СПб., 2003.

12. Смирнова Э.С. Живопись Великого Новгорода. Середина XIII – начало XV века. М., 1976.

13. Турилов А.А. Сказания о чудотворных иконах в контексте их почитания на Руси // Реликвии в искусстве и культуре восточнохристианского мира. Тезисы докладов и материалы международного симпозиума / Ред.-сост. А.М. Лидов. М., 2000.

14. Чудеса Николы Мирликийского. Подготовка текста и комментарии И.И.Макеевой // Библиотека литературы Древней Руси. Т. 2. СПб., 1999.

15. Шалина И.А. Икона «Святой Никола» из Свято-Духова монастыря. Литургический смысл и экклесиологизация образа // Древнерусское искусство. Русь, Византия, Балканы: XIII век. СПб., 1997.

16. Шляпкин И. Русское поучение XI века о перенесении мощей Николая Чудотворца и его отношение к западным источникам. СПб., 1881.

17. Яковлев В.В. Сказание об иконе Николая Чудотворца «Круглая доска» и поздняя летописная традиция // Опыты по источниковедению. Древнерусская книжность. СПб, 1997.

18. Прот. Николай Погребняк. Из истории иконографии святителя Николая.

19. Нечаева Т.Н. Некоторые иконографические типы святителя Николая чудотворца Мирликийского в русской иконописи XVI – XIX вв. (по произведениям иконописной коллекции ЦАК МДА).

20. Квливидзе Н. Иконография Святителя Николая // Юный художник. №2. 1995.

21. Некрасов А.И. Древнерусское изобразительное искусство. М., 1937.

22. Антонова В.И. Московская икона начала XIV века из Киева и «Повесть о Николе Зарайском» // ТОДЛ. М., Л., 1957. С. 375–392.

23. Рындина А.В. Иконный образ и русская пластика XIV – XV веков // Древнерусская скульптура. М., 1991. С. 15–19.

24. Петров Н.И. Сказание о перенесении образа св. Николая Зарайского из Корсуни через Ригу в Зарайск в 1224 – 1225 гг. // Труды Археологического съезда в Риге, 1896. М., 1899. Т. 1. С. 220–228.

25. Попов Г.В., Рындина А.В. Живопись и прикладное искусство Твери XIV – XVI веков: Центры художественной культуры средневековой Руси. М., 1979.

26. Поппэ А.Н. К начальной истории культа св. Николы Зарайского // Essays in Honor of A.A. Zimin. Columbus, Ohio, 1985.

27. Реформатская М.А. Северные письма. М., 1968.

28. Попова О.С. Искусство Новгорода и Москвы первой половины XIV века. Его связи с Византией. М., 1980.

29. Смирнова Э.С., Лаурина В.К., Гордиенко Э.А. Живопись Великого Новгорода XV века: Центры художественной культуры средневековой Руси. М., 1982.

30. «Правило веры и образ кротости…»: Образ свт. Николая, архиеп. Мирликийского, в византийской и славянской агиографии, гимнографии и иконографии. М., 2004.

31. Иконы Твери, Новгорода, Пскова XV – XVI вв. Каталог собрания ЦМиАР. Выпуск I / Ред.-сост. Л. М. Евсеева, В. М. Сорокатый. М., 2000. № 29, С. 142–145.

32. Иконы XIII – XVI веков в собрании музея имени Андрея Рублева. М., 2007.