Last Judgment

Iconography:  Last Judgment

Date: XVIII century. Late 18th – early 19th century

Origin: From the church commemorating the Annunciation to the Most Holy Theotokos in the village of Yedom in Cherepovetsky district, Novgorodskaya region (now – Sheksninskiy district, Vologodskaya region).

Material: Wood, tempera

Dimensions:  height 207 cm, width 169 cm

In the central part of the icon above is represented the Lord of Sabaoth, to the right – the depiction of Jesus Christ being blessed by Sabaoth, between them is the Holy Spirit. In the center below Sabaoth is the figure of Jesus Christ enthroned. At the sides of Christ on the throne are the figures of the Mother of God, John the Precurser, the Apostles, the saints and the angels. To the right the monks and the hermits represented with the wings ascend to them. In the upper left corner is shown the depiction of the Jerusalem above in the center of which are Christ and the Mother of God surrounded by the saints ranked in order of their holiness. In the upper right corner is represented archangel Michael as a leader of the Host. At the same level as the ascent of the monks along the right border is represented the downfall of the fallen angels from the skies.

In the center of the composition is the prepared Throne with the symbols of Christ’s sufferings. Behind the throne is the cross with the two interceding angels holding the unfolded scrolls. The hand of the Judge is drawn down from the clouds, it is holding the scales weighing the human souls, to the left is depicted an angel running through the demons trying to turn the balance to the wrong-doing. The inscription above the figure of the Soul: “Сия душа ожидает притяжения смертнаго, равно же и человеколюбия Божия”. At the both sides of the throne are the righteous (to the right) and the sinners (to the left) rising to the Judgment. The groups of sinners in exotic clothes represent different nations rising to the Judgment, Moses stands before them. Above his head is the inscription: “Моисей указует жидом распятого Господа”.

From the jaws of the beast on which Satan is sitting to the throne of Christ rises the brown serpent with the white rings on which are the inscriptions: “Sin of Gluttony”, “Lie”, “Idolatry”, “Magic”, “Wrath”, “Covetousness”, “Gluttony”, “Untruth”, “Killing”, “Theft”, “Incest”, “Anger”, Condemnation”, “Robbery”, “Dance”, “Malakia”, “Pride”, “Sin of Gluttony”, “Covetousness”, “Extortion”, “Despair”, “Murder”, “Lust”, “Drunkenness”. To the right is the water and the animals and the birds giving away the death. In the aureole to the right – “The Earth gives away the death” (the Earth represented as a female figure in the golden toga, “The water and the fish give away the death”, “The birds give away the human flesh”.

Between the rings of the serpent is depicted the vision of prophet Daniel – allegory of the four perilous kingdoms (Babylon, Persian, Greek, Roman), the kingdom of God should come up to take their place. The figures of Daniel and the angel interpreting the vision are shown to the left. Close to them is Abraham’s bosom, below which are 4 horizontal light blue bars with the inscriptions: “Theonas river/ Geon river/ Euphrates river/ Tigris river”. To their right is depicted the Noble-minded Robber. Below is the march of the righteous people to Heaven headed by Apostle Peter. Between Heaven and Hell is depicted “the merciful fornicator” tied to a pillar. According to the legend he was not let into Heaven because of his fornication but he escaped the tortures of the damned because of the almsgiving. Close to him is depicted an angel pointing at Heaven with his raised hand. The inscription on the scroll of the angel standing before the Merciful fornicator: «Милостыни ради избавлен вечные муки; злых ради дел лишен царства небеснаго». To the right is represented Gehenna with Satan seated on a beast and holding in his hand the soul of Judas and the chains in which hang the sinners. Below are eight more scenes of tortures. Below the depiction of the crowd of sinners is the inscription: «Грешников диаволи прогоняют во атъ на вечное мучение, идеже плачь и скрежет зубом». In the lower left corner above the scenes of the everlasting punishment: «Ремесленные люди, которые неправдою рукоделие свое делали, идут в муку»; «Женский пол за бесчинное убеление лиц и за украшение риз идут в муку вечную»; «Купцы торговцы, которые лестию и обманом покупали и продавали, идут в муку вечную»; «Судии неправедные и которые неправо и по мзде судили, идут в муку»; «Нищие, которые пронырством и лукавством собирали, идут в муку»; «Священни-цы, которые недостойни священство восприяли и не по священству жили, идут в муку вечную»; «Архиереи и всякия властители духовнаго чина, иже не по правилу святых отец исправляли, идут в муку вечную»; «Црие и князи и всякие властители века сего, которые неправо господствовали, идут в муку вечную». Inscriptions on the lower border under the scenes of everlasting punishment: « Сия мука езеро огненное»; «Сия мука тма кромешная»; «Сия мука смрад зловонен»; «Сия мука тарътаръ преисподней»; «Сия мука змии точащия»; «Сия мука смола кипящая»; «Сия мука червь неусыпаемый»; «Сия мука мраз лютой»; «Мука блудником»; «Мука душегубцем»; «Мука идолослужителем и поклоняющимся болваном»; «Мука ростовщикам и сребролюбцам»; «Мука женам блудницам»; «Мука клеветником»; «Мука разбойником и татем».

Inscriptions on the borders: on the upper border against the white background: «Христос Бог сице приидет судити живых и мертвых, имать воскресити тогда смертию изменятся вси людие тамо на суде явятся». On the left background: «Егда убо приидет кончина лет наших света сего, тогда царь страшный господь наш Иисус Христос прежде пошлет аггелы свои с трубами грозными. Тогда аггелы божий по господню повелению вострубят ужасно и страшно зело. Тогда от трубнаго гласа и зыку земля потрясеся и море возмутитеся, и преисподняя вострепещет, небеса убоятся. Тогда по господню повелению мертвии восстанут во мгновение ока, праведницы воскреснут радую-щеся, чающе восприяти благая. Грешницы зело ужаснутся, чающе мучения и пламене огненна-го. Тогда по господню повелению изыдет река огненная зело страшна от востока и до запат, клокочуще на грешники страшными и ужасными громом, якоже погибнути всей твари, начнет жещи горы и камени, и древеса, и звери, и птицы, и море иссушит. Тогда погибнут со всею лепотою. Тогда солнце преложитца во тму и не даст света, тогда звезды с небеси спадут ака листвие от древес, а праведницы взяты будут на облацех, и лица их просветятся аки солнце. Того ради, братие и сестры, подвигнемся на добродетель, возлюбим друг друга, да наследницы будем царьствия небеснаго. Аще того не сотворим и не держимся добрых дел да осуждени будем в муку вечную во веки». On the right border: «Тогда страшный и праведный судия сядет на престоле божества своего судити праведным и грешным и воздати комуждо по делам их. И возрев на одесную страну и рече праведником умильным гласом яко отец своим чадом, глаголе им тако При-идите благословении отцем моим уготованное вам царствие небесное во веки бесконечны. На ошую же страну возрев ярым оком и гневом страшным устрашая их люте, глагола им тако: Отидите от мене проклятый во огнь вечный, уготованное есте диаволу и аггелом его. Тогда по господню повелению река огненная обратится пламенем своим на злыя гpeшники, изыдет до ада преисподняго, идеже сам сатана связан бысть, и начнет жещи диавола и аггелов его и вся злые грешники. Тогда не будет заступника никому ни отец сыну, ни сын отцу, ни друг другу не поможет, но токмо добрая наша дела поставят пред богом во царьстви небеснем. Грешником, стоящим ошуюю, рече судия: Идите от мене прокляти во огнь вечны, уготованный диаволу и аггелам его. Тогда демони страшныя грешников на вечныя и бесконечныя муки поемлют во ад».

Was deposited in 1939.

Restoration: the Vologda branch of the All-Russian Art Scientific and Restoration Center named after I.E. Grabar, 1991, restorers – Rybakov A.A., Belov S.P, Veselov S.B.

Inv. №1336/1. © Cherepovets Museum Association.

1. Bibliography: Куликова О.В. Древние лики Русского Севера. Из музейного собрания икон XIV-XIX веков города Череповца. М., 2009. Кат. № 97 (Илл. 98).

2. Рыбаков А. А. Вологодская икона. Центры художественной культуры земли Вологодской XIII–XVIII веков. М.., 1995. № 196/199. 

  • General view
  • Fragment of the left part of the composition
  • Fragment of the left part of the composition
  • Abraham's bosom
  • The saints
  • The saints, the angels
  • The saints, the angels
  • The saints in the Jerusalem above
  • Mother of God with Jesus Christ
  • The saints in the Jerusalem above
  • The angel. The assumption of the venerable. A fragment
  • The assumption of the venerable. A fragment
  • The assumption of the venerable. A fragment
  • Archangel Michael
  • The upper part of the icon
  • Moses
  • Jesus Christ enthroned
  • The Lord of Sabaoth
  • The Lord of Sabaoth; Jesus Christ and the Holy Spirit
  • The lower part of the icon
  • The righteous people marching to heaven; the Penitent Thief
  • Daniel and the Angel
  • The Earth, the water, the animals and the birds are giving away the dead
  • The serpent; the "perilous kingdoms", the angel sending the sinners to Hell
  • The serpent; the "perilous kingdoms"
  • The "merciful fornicator" and the Angel
  • The righteous people marching to heaven; the sinners marching to Hell, the scenes of the everlasting punishment
  • The sinners marching to Hell, the scenes of the everlasting punishment
  • The sinners marching to Hell, the scenes of the everlasting punishment
  • The sinners marching to Hell, the scenes of the everlasting punishment
  • The sinners marching to Hell, the scenes of the everlasting punishment
  • The scenes of the everlasting punishment
  • The scenes of the everlasting punishment
  • The scenes of the everlasting punishment